Saturday, November 21, 2009

Sebenarnya...kenyataan susah untuk diterima....

Mungkin benar, kalau apa yang ditegur itu susah untuk kita terima...kerana keegoan diri yang menebal...dan mungkin itulah aku....Kata-kata mama semalam benar-benar menusuk ke dalam sanubari....mama memang benar...aku selalu menyulitkan keadaan. Itu sifat buruk ku yang sehingga kini tak dapat untuk ku kikis.
Mama...maafkan aku...dalam ketidaksedaran aku telah melukai hati mu....aku terkadang lupa dengan keadaan sekeliling sehinggakan aku mengabaikan segala yang ada di kiri dan kananku. Mama sememangnya benar, sekarang aku belum punya anak, dan mungkin jika diizinkan Allah, aku juga akan punya anak, zuriat aku dan suami ku, dan di situ aku akan faham apa yang mama cuba sampaikan padaku.Bukan mudah untuk menjadi seorang ibu, juga seorang isteri. Bukan mudah untuk membahagiakan semua orang, dalam erti kata yang sebenarnya. Terkadang aku jadi takut dengan bayang-bayang ku sendiri. Apakah mampu untuk ku menjadi yang terbaik, ataupun sekadar mengisi ruang-ruang yang kosong. Mungkin aku melihatnya sebagai satu keperluan atau sekadar cukup syarat. Kesian mama. tersepit diantara aku dan adik-adik yang lain. Aku seharusnya memahami apa yang tersirat dan tersurat dihati kedua orang tua ku, terutamanya mama. Mama yang selama ini banyak berkorban untuk ku. Mama yang selama ini banyak mengeluarkan airmatanya untuk anak-anaknya.Aku berdosa membuatkan mama serba salah, membuatan mama merasa tak selesa. maafkan aku mama....aku bukan anak yang baik untuk dijadikan contoh pada adik-adik yang lain.

No comments: